Adategyeztetési eljárás
dr. Horváth Rita /2025-03-04/Mint azt tudjuk, a NAV folyamatosan fejleszti informatikai hátterét, és eljárásait, 2025-től új adóigazgatási ügytípust léptetett életbe, az adategyeztetési eljárást.
Az eljárás célja, hogy ellenőrzés lefolytatása nélkül kiderüljenek a hibák, egyszerűen, gyorsan (az érintetteknek 15 napjuk van a javításra), online tisztázhatók legyenek az eltérések. Az adózók az Adóhatóság felhívására az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják az eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.
Első körben azokat az adózókat szűrte ki a kockázatelemzés a NAV közleménye alapján, akiknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek.
Fenti közlemény kifejezetten megfogalmazza, hogy az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg, mivel az adategyeztetés egy teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs.
Bár a fentiek alapján egy leválogatott, szűk körnek küldi a felhívást a NAV, érdemes mindenkinek felkészülnie a későbbiekben esetleg kiterjedtebb körben kiküldendő megkeresésekre.
Fontos még tudni, hogy ha a felhívásra az érintett 15 napon belül nem reagál, 300 ezer forintos bírságot szab ki a hatóság, a korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság – magasabb – 390 ezer forint. Ha pedig az együttműködés, a javítás elmarad, revízió is indulhat.
Amennyiben kérdése van az adategyeztetési eljárással kapcsolatban, vagy esetleg kapott is már ilyen felhívást, keressen minket!